דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגורמים לשיתוק מוחין 

מאת    [ 02/01/2012 ]

מילים במאמר: 630   [ נצפה 14789 פעמים ]

מה הם גורמי הסיכון בשיתוק מוחין?

בדיוק כפי שיש סוגים מסוימים של נזק מוחי הגורם לשיתוק מוחין, יש גם מצבים רפואיים מסוימים או אירועים שיכולים לקרות במהלך ההיריון, או הלידה שיגדילו את הסיכון של התינוק שנולד ללקות בשיתוק מוחין. במחקר בו בחנו אלפי נשים הרות, בלידה ולאחריה, במעקב התפתחות נוירולוגית מוקדמת של ילדיהם נבדקו גורמי סיכון אלו ונמצא כי גם אם נתגלו לאם או לתינוק שלה כל גורמי הסיכון, זה לא אומר כי שיתוק מוחין הוא בלתי נמנע, אבל זה בהחלט הגדיל את הסיכוי עבור סוגים של נזק מוחי הגורם אותו.

משקל לידה נמוך, רשלנות רפואית, אם מכורה ולידה מוקדמת.  הינם גורמי סיכון גבוהים יותר ללקות בשיתוק מוחין בקרב תינוקות ששוקלים פחות מקילו בלידה או נולדים פחות מ 37 שבועות לאחר תחילת ההיריון.  הסיכון גדל ככל שנופל משקל הלידה או השבועות של ההיריון קצרים. טיפול נמרץ פגים שיפר באופן משמעותי במהלך 30 השנים האחרונות. את שרידותם של פגים, אבל חשף אותם לסיכון גבוה לפתח שיתוק מוחין בשנים הראשונות לחייהם.

לידות מרובות, תאומים, שלישיות, ולידות מרובות אחרות - גם אלה שנולדו במועד - קשורים לסיכון מוגבר של שיתוק מוחין . מותו של התאום של תינוק או שלישיה נוספת מגדילה את הסיכון.

זיהומים במהלך ההיריון.  מחלות זיהומיות הנגרמות על ידי וירוסים, כגון טוקסופלסמוזיס, אדמת (חצבת גרמנית), ציטומגלווירוס והרפס יכולים להדביק את הרחם ואת השליה.  החוקרים כיום חושבים כי זיהום אימהי מוביל לרמות גבוהות של תאים של המערכת החיסונית לזרום במוח של העובר. הזיהום הזה נקרא ציטוקינים המגיבים לזיהום על ידי האם המפעילה דלקת.  דלקת יכולה מכן להמשיך לגרום נזק למערכת העצבים המרכזית של התינוק שטרם נולד.

 
אי התאמה בין סוגי הדם של האם והעובר. אי תאימות Rh הוא מצב שמתפתח כאשר סוג הדם Rh של האם (חיובי או שלילי) הוא שונה מסוג הדם של התינוק שלה.  כדוריות דם מהתינוק מתערבבות עם דמה של האם במהלך ההריון, ואם ה RH של האם הוא שלילי וחיובי אצל התינוק שלה, למשל, המערכת של האם לא תסבול נוכחות של Rh חיובי בכדוריות הדם האדומות אצלה.  הגוף שלה יתחיל לייצר נוגדנים אשר לתקוף ולהרוג את כדוריות הדם של התינוק שלה.  תאימות Rh נבדק באופן שגרתי אבל במקרים של רשלנות רפואית לא נעשית בדיקה מספקת של תאימות סוג דם שהינה גורם לסיכון ללקות בשיתוק מוחין.

חשיפה לחומרים רעילים. אימהות שנחשפו לחומרים רעילים בזמן ההיריון, כגון מתיל כספית, נמצאים בסיכון מוגבר ללידת תינוק עם שיתוק מוחין.

אמהות עם הפרעות בבלוטת התריס, פיגור שכלי, או התקפים. אימהות עם כל התנאים האלה נוטות יותר להוליד ילד עם שיתוק מוחין.

ישנם גם מצבים רפואיים במהלך הלידה, ומיד לאחר הלידה, אשר מהווים סימני אזהרה לסיכון מוגבר של שיתוק מוחין.  ידיעת סימני אזהרה אלו מסייעת לרופאים להשגיח מקרוב על הילדים בעלי סיכון גבוה יותר.  עם זאת, ההורים לא צריכים להיות מודאגים גם אם התינוק שלהם מקיים את אחד או יותר מהתנאים הללו בלידה. רוב הילדים הללו לא יפתחו שיתוק מוחין. 

סימני אזהרה כוללים:

מצג עכוז.  לתינוקות עם שיתוק מוחין יש סיכוי גבוה יותר להיות במצב עכוז (רגליים ראשונות) במקום הראש ראשון בתחילת הלידה.

סיבוכים במהלך הלידה. תינוק שיש לו בעיות בכלי הדם או בדרכי הנשימה במהלך הלידה ייתכן שכבר סובלים מנזק מוחי או חריגות.

תינוקות קטנים לגיל ההיריון. תינוקות שנולדו קטנים יותר ממה שמראה גיל ההריון נמצאים בסיכון גבוה לשיתוק מוחין.

ציון אפגר נמוך.  ציון אפגר הוא דירוג ממוספר שמשקף מצבו של היילוד. כדי לקבוע ציון אפגר, רופאים בודקים מעת לעת את קצב הלב של התינוק, נשימה, טונוס שרירים, רפלקסים וצבע העור במהלך הדקות הראשונות לאחר הלידה. לאחר מכן הם מקצים נקודות. ניקוד גבוה יותר, מראה מצב נורמלי יותר של תינוק.  ציון נמוך ב 10-20 דקות לאחר הלידה נחשב לעתים קרובות סימן חשוב של בעיות פוטנציאליות העלולות לגרום לשיתוק מוחין.

התקפים. תינוק שיש לו התקפים בפנים יהיה בסיכון גבוה יותר להיות מאובחנים בשלב מאוחר יותר בילדות עם שיתוק מוחין.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב